- Nieuwe patiënten:
Om onze huidige patiënten goede zorg te kunnen blijven bieden zonder te lange wachttijden, hebben we een gedeeltelijke patiëntenstop ingevoerd. Enkel patiënten die recent naar Mechelen-Zuid ( beperkte straten) zijn verhuisd of wiens huisarts op pensioen gaat, kunnen een aanvraag doen. Contacteer hiervoor ons telefonisch tijdens een 'telefoonmoment'( zie hieronder): alleen na telefonisch overleg wordt uw aanvraag aanvaard.
- Telefoon 015/ 41 64 31 Wanneer u de praktijk belt, hoort u volgende opties:
- druk op 1 voor aanvragen van huisbezoeken of het maken van afspraken via ons secretariaat ( bij voorkeur maakt u uw afspraak zelf via de website of via onze app)
- druk op 2: tijdens de telefoonuren (zie hieronder voor de tijdstippen) hebt u dan de arts zelf aan de lijn
- druk op 3 voor een medische urgentie: u wordt doorverbonden met onze medewerkers
Afspraken op website volzet voor vandaag : dan belt u best naar ons praktijknummer ( toets 1) indien u graag nog (dringend) een afspraak wenst: er zijn steeds plaatsen beschikbaar voor dringende raadplegingen.
Telefoonmomenten : U kan rechtstreeks met uw arts spreken : Op MAANDAG, DINSDAG, DONDERDAG of VRIJDAG tussen 13.30 UUR EN 14.30 UUR kan u met één van de artsen bellen ( 015/416431 , dan druk op 2 ) om resultaten te bespreken of voor korte adviezen of vragen. Maar u komt steeds op raadpleging voor: voorschriften van medicatie, kine en logopedie, het uitvoerig bespreken van resultaten en adviezen (reisvaccinaties, dieetvoorschriften,...) en het invullen van attesten en formulieren.
- Afspraken De voorziene tijd voor een afspraak is ongeveer 15 minuten per persoon. Indien u meerdere problemen wil bespreken, kan het zijn dat uw arts eerst de meest dringende vragen behandelt en u een vervolgafspraak geeft.
- Afspraken annuleren. Indien u een afspraak hebt en niet kan komen, annuleer dan tijdig uw afspraak zodat andere patiënten uw plaats nog kunnen innemen. Indien u uw afspraak niet nakomt, behouden wij ons het recht om hiervoor een vergoeding aan te rekenen. Indien het niet nakomen frequent gebeurt, zal u geen afspraak meer kunnen maken.
Huisbezoeken Op de praktijk hebben we alles bij de hand om de beste zorg te geven. Daarom vragen we u uitsluitend een huisbezoek aan te vragen indien u zich op geen enkele manier kunt verplaatsen. U belt dan vóór 10.00 uur. Alleen dringende oproepen kunnen ook later op de dag.
Medicatie voorschriften
Voorschriften worden steeds afgeleverd tijdens een medische consultatie ( uitzonderlijk kan verlenging telefonisch tijdens telefoonuur ). Wij vragen u om steeds een lijst mee te brengen van de medicatie dat u op dit moment neemt, met het tijdstip van inname en welke nieuwe voorschriften u wenst. Zo kan uw arts uw dossier correct aanvullen en hebt u een overzicht van voorgeschreven medicatie. Wij drukken geen voorschriften meer af op papier. U kan uw voorschriften steeds terugvinden op de patiëntenwebsite 'HELENA' of op de app 'VOORSCHRIFT OP ZAK'.
Resultaten zelf opzoeken Resultaten radiografies, labo's en Covidtesten: U kan via de website https://helena.care/, mijngezondheid of cozo.be, nexus health documenten inkijken indien u beschikt over de Itsme- app of INDIEN u een identiteitskaartlezer hebt. Resultaten worden door ons niet doorgemaild.
Zwangerschap
Tijdens de zwangerschap volgen wij u graag mee op, afwisselend met uw gynecoloog of vroedvrouw. Wij geven u ook adviezen over levensstijl, te mijden infecties, vaccinaties tegen griep ( in oktober, november of december) of tegen kinkhoest ( van 24 tot 32 weken zwangerschap; gratis verkrijgbaar bij ons).
Wachtdienst
Huisarts van wacht: BEL STEEDS EERST 1733:
- In het weekend en op feestdagen kan u na telefonisch contact terecht op de huisartsenwachtpost te Mechelen, Liersesteenweg 435 ( in het nieuwe St. Maartenziekenhuis). Deze is geopend van vrijdagavond 19u tot maandagmorgen 8u, of van 19u de avond vóór de feestdag tot 8u de ochtend na de feestdag na telefonisch contact op nummer 1733.
- Tijdens de nachten in de week van 19 tot 8u is de wachtpost gesloten, maar spreekt u verder af met de wachtarts via 1733 voor een dringend huisbezoek of consult.
- www.wachtpostmechelen.be
Sumehr
In het kader van digitalisering en interdisciplinaire samenwerking zal uw arts een digitale samenvatting van uw dossier te maken (Sumehr).
Betaling Het ereloon voor afspraken is conform met de RIZIVconventie. U kan betalen met cash geld, via overschrijving of met Payconiq- of Bancontact-app.